keskiviikko 25. joulukuuta 2013

Tarinaa Barbien seimestä


”Siihen aikaan antoi keisari Augustus käskyn, että koko valtakunnassa oli toimitettava verollepano. Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Quiriniuksen ollessa Syyrian käskynhaltijana. Kaikki menivät kirjoittautumaan veroluetteloon, kukin omaan kaupunkiinsa.”

Jouluseimi on yksi suosituimmista joulukoristeista Keski-Euroopassa. Se on vahvasti katolinen perinne, joka 1990-luvulta lähtien on levinnyt
 Suomeen luterilaisen kirkon piiriin.
Ensimmäisten jouluseimien kerrotaan kuitenkin tulleen Suomeen viimeistään 1400-luvulla. Asetelmia tapaa keskiaikaisten kirkkojen kuten Vanajan, 
Someron ja Isonkyrön kirkkojen alttarikaapeista.


”Niin myös Joosef lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista ja meni verollepanoa varten Juudeaan, Daavidin kaupunkiin Betlehemiin, sillä hän kuului Daavidin sukuun. Hän lähti sinne yhdessä kihlattunsa Marian kanssa, joka odotti lasta. Heidän siellä ollessaan tuli Marian synnyttämisen aika, ja hän synnytti pojan, esikoisensa. Hän kapaloi lapsen ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut tilaa majapaikassa.”

Raamattu ei mainitse, syntyikö Jeesus tallissa vai luolassa. Jouluseimen arvellaan sijainneen kallioluolassa: Betlehemin ympäristön hiekkakivikallioissa on monia luolia,
joita käytettiin eläinten suojina. 



”Sillä seudulla oli paimenia yöllä ulkona vartioimassa laumaansa. Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi paimenet, mutta enkeli sanoi heille: ”Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle. Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus Herra. Tämä on merkkinä teille: te löydätte lapsen, joka makaa kapaloituna seimessä.” Ja samalla hetkellä oli enkelin ympärillä suuri taivaallinen sotajoukko, joka ylisti Jumalaa sanoen:
Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa.”

Jouluseimiperinne elää voimakkaana Italiassa, josta se on levinnyt esimerkiksi 
Espanjaan ja muualle Etelä-Eurooppaan. 
Seimiasetelman isänä pidetään luostariveljistön perustaja Franciscus Assisilaista. 


Ensimmäinen seimi valmistui vuonna 1223 maalaistalon talliin italialaiseen Greccion kylään.
Talliin laitettiin kaukalo ja olkia; eläimet seimen ympärillä olivat tilan oikeita eläimiä. 
Tuossa seimessä pyhän perheen esittäjiä ei ollut - ei edes Jeesus-nukkea, koska Franciscuksen mukaan köyhän silmä näkee Kristuksen missä tahansa. Jouluyön tapahtumat elettiin uudelleen, kun Franciscus luki seimen äärellä Luukkaan jouluevankeliumin.

”Kun enkelit olivat menneet takaisin taivaaseen, paimenet sanoivat toisilleen: ”Nyt Betlehemiin! Siellä me näemme sen, mitä on tapahtunut, sen, minkä Herra meille ilmoitti.” He lähtivät kiireesti ja löysivät Marian ja Joosefin ja lapsen, joka makasi seimessä. Tämän nähdessään he kertoivat, mitä heille oli lapsesta sanottu. 
Kaikki, jotka kuulivat paimenten sanat, olivat ihmeissään. 
Mutta Maria kätki sydämeensä kaiken, mitä oli tapahtunut, ja tutkisteli sitä.
Paimenet palasivat kiittäen ja ylistäen Jumalaa siitä, mitä olivat kuulleet ja nähneet. Kaikki oli juuri niin kuin heille oli sanottu.”

Lähteet: 
Uusi Testamentti, Evankeliumi Luukkaan mukaan 2: 1-20
Günther Niemeyer: Jouluseimen äärellä
www.suomalainenjoulu.fi
Maria Heikkinen                                                                           Itämaan tietäjiä täällä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti